Innovatsioon lendab
Elektroonilised õhusõidukid võivad varsti teha oma esimese reisi Ühendkuningriigis, kuna see edendab turismi uute tipptasemel lahendustega. Eelkõige on Vertical Aerospace’i VX4 elektrilised vertikaalselt startivad ja maanduvad (eVTOL) õhusõidukid teinud üleminekulennukitestid.
Vastavalt sellele on tsiviillennundusamet (CAA) juba heaks kiitnud Vertical Aerospace’i testimisprogrammi, mis on teinud üle 200 ohutusnõude. Aastaks 2028 loodab ettevõte ametlikult alustada eVTOLi ärilist lendu. Vahepeal käivitavad nad 2025. aasta lõpuks Londonis uue täismõõtmelise õhusõiduki.
eVTOL-lennukitel on mitmeid eeliseid, näiteks võimalus startida ja maanduda piirkondades, kus ei ole traditsioonilisi lennuradasid. See tähendab, et turistide transportimiseks on lihtsam luua linnades “vertiport”, ilma pikkade ooteaegadeta. Näiteks võiksid turistid sõita Heathrow’ lennujaamast otse sellistesse vaatamisväärsustesse nagu Buckinghami palee või Londoni torn.
Kuna reisijad otsivad uusi ja uuenduslikke elamusi, on Ühendkuningriik kasutusele võtnud keskkonnasõbralikumad ühendused ranniku- või maapiirkondadesse. See rõhutab riigi laiemat eesmärki saavutada 2050. aastaks nullilähedane heitkogus.
Üldiselt avardab see nii kohalike kui ka rahvusvaheliste turistide juurdepääsu ja seiklusvõimalusi Ühendkuningriigis vähem külastatud paikadesse. Sellised tehnoloogiad peavad siiski ületama kulusid, infrastruktuuri ja regulatiivseid probleeme, mille kohta on tööstuse eksperdid hoiatanud.
Felixstowe’i turismi tähelepanu keskpunktis
Vahepeal näitab Suurbritannia piirkondlik turismimaastik kasvumärke. Eriti Suffolki linnas Felixstowe’i mereäärne linn on tõusmas puhkuste sihtkohaks.
Näiteks Felixstowe’i rannad said 2025. aasta mais kuuendat aastat järjest sinise lipu ja mereäärsete randade auhinna. Kogu maakonnas kasvasid 2022. aastal külastajate reisid võrreldes eelmise aastaga 49 %, kusjuures Norfolki külastused kasvasid 44 %. Vahepeal, kogu juulikuu jooksul, külastas seda umbes 6793 külastajat iga päev.
John Trotter, Felixstowe Business Improvement District’i (BID) esimees, ütleb: “See linn lööb selle pargi välja. Meie andmete põhjal on Felixstowe olnud üks idaranniku piirkonna kõige aktiivsemaid turismilinnu.”
Lihtsalt öeldes on Suffolki turismisektor pandeemilisest madalseisust tugevalt taastumas – ja sellised linnad nagu Felixstowe saavad uuest huvist kasu. Kohalikud ametnikud viitavad mitmekesistele vaatamisväärsustele, parematele mereäärsetele mugavustele ja puhkusenõudlusele kui peamistele teguritele.
Üheskoos annavad liikuvuse uuendused ja piirkondlik kasv märku sellest, et turism on muutunud Londoni-kesksest turismist kaugemale. See peaks vastavalt sellele aitama kaasa majanduse tasakaalustamisele kogu Ühendkuningriigis.
Üliõpilaste ja kõrghariduse omandanute viisad
Mis puudutab sisserännet, siis Ühendkuningriik žongleerib kahest teemast: talendirännakute laiendamine ja samal ajal kontrollide karmistamine. Vastavalt sellele avab hiljuti laiendatud kõrge potentsiaaliga üksikisiku (HPI) viisa alates 4. novembrist 2025 abikõlblikkuse mis tahes ülikoolide lõpetajatele, kes on kantud maailma 100 parima ülikooli hulka.
Akadeemiliste asutuste arv on hüppeliselt kasvanud 42-lt 2024. aastal 80-le tänavu 2025. aastal. Siiski kehtestatakse 2000-4000 taotluse ülempiir aastas, mis rõhutab marsruudi valikulisust.
Teisest küljest on õppetööjärgset töö- või kraadiõppeviisat kasutanud rekordiline arv üliõpilasi. Nimelt andsid ametiasutused 2024. aastal välja umbes 172 000 kraadiõppe viisat. Ometi kavatseb valitsus vähendada Graduate Route’i raames viibimise kestust 18 kuuni. See kehtib 1. jaanuaril 2027 või pärast seda esitatud taotluste kohta.
Ühes tsitaadis hoiatasid sektori eksperdid, et Ühendkuningriik “on näinud paljulubavate teadus- ja tehnoloogiaettevõtete kolimist välismaale”. Kokkuvõttes on sõnum selge: Ühendkuningriik soovib tõmmata ligi tipptalente, kuid samal ajal ka rangemat kontrolli sisserändevoogude üle.
Turismi ja sisserände vastastikune mõju
Kokkuvõttes pakub turismi ja sisserände ajakohastamise lähenemine mitmeid strateegilisi tagajärgi.
Esiteks võivad uuendused, nagu eVTOL-reisimine, suurendada Ühendkuningriigi kui sihtkoha atraktiivsust. Eelkõige mitte ainult turistide, vaid ka rahvusvaheliste üliõpilaste ja kvalifitseeritud sisserändajate jaoks.
Teiseks aitab piirkondlik turismi kasv (nagu näiteks Felixstowe’is) laiendada Ühendkuningriigi atraktiivsust väljaspool suurlinnu. Vastavalt sellele toetab see muutus kohalikku majandust ja külalislahkuse sektorit.
Kolmandaks, sisserändepoliitika muudatused peegeldavad Ühendkuningriigi püüdlusi minna üle mudelile, mille puhul on esikohal oskused. Lõpetajate jaoks pakutavate võimaluste laiendamine tähendab, et tunnustatakse rahvusvaheliste talentide väärtust. Kuid samaaegselt viisa kehtivusaja lühendamine ja ülempiiride lisamine annab märku rangemast kontrollist, mis võib mõjutada ülikoolide värbamist, tööjõu planeerimist ja külalismajanduse sidemeid.
Lõpuks, koordineerimine on oluline. Turismiinfrastruktuur, üliõpilaskodud, transpordimaht ja kohalikud töökohad peavad olema kooskõlas nii suurema külastajate arvu kui ka sisserändevoogudega. Seega, kui üks osa jääb maha, võib see takistada teise osa täieliku kasu saamist.
Kokkuvõte
Kokkuvõttes kirjutab Ühendkuningriik osa oma turismi- ja sisserändekirjast ümber. Alates elektrilistest lennukitest kuni mereäärse elustamiseni liigub reisimissektor edasi.
Samal ajal muutuvad viisareisid: suure potentsiaaliga kõrghariduse omandanutele võimaldatakse suurem juurdepääs, kuid muudel juhtudel kehtivad rangemad eeskirjad ja lühemad viibimisaja kestused. Nende arengute käigus sõltub Ühendkuningriigi suutlikkus tagada vajalik infrastruktuur, institutsiooniline toetus ja selgus sellest, kas lubadus saab teoks.
Poliitikakujundajate, ettevõtete ja väliskülastajate või -üliõpilaste jaoks on järgmised 12-24 kuud testiks, kui hästi need reformid annavad püsiva majandusliku, kultuurilise ja sotsiaalse kasu.
Foto: Mina Girgis on Unsplash