Heathrow’ lennujaama kolmanda lennuraja rajamine on taas tähelepanu keskpunktis. Toetajad väidavad, et see elavdab majandust, samas kui vastased kardavad keskkonnakahju. Arutelu jätkub, kuna poliitilised liidrid ja tööstuse eksperdid võtavad sõna.
Heathrow projekti toetamine
Kantsler Rachel Reeves on laiendamist toetanud. Ta usub, et kolmas lennurada suurendab investeeringuid, eksporti ja ülemaailmset ühenduvust. Reeves rõhutab, et Heathrow’ laiendamine on pikaajalise majanduskasvu jaoks hädavajalik.
Lisaks võimaldaks selline infrastruktuuriprojekt valitsusel tugevdada Ühendkuningriigi majandust. Lisaks rõhutab ta, et lennujaama laiendamine on pikaajalise majanduskasvu jaoks hädavajalik.
Konservatiivide partei juht Kemi Badenoch toetab samuti Heathrow’ lennujaama plaani. Ta hääletas varem laienemise poolt ja on jätkuvalt projektile pühendunud.
Intervjuus Sky News’i pühapäevahommikule Trevor Phillipsiga rääkis poliitik oma hoiakust.
“Ma tean, et paljudele inimestele on väga raske, kui teie piirkonnas on lennujaam,” märkis Badenoch. “Ma tean, sest ma olen ka lennujaama parlamendiliige. Ma ei ole kunagi olnud kasvu või arengu vastu. Mida ma tahan teha, on tagada, et seda tehakse õigesti.”
Keskkonnaalased ja õiguslikud väljakutsed
Kuid opositsiooni hääled on endiselt tugevad. Londoni linnapea Sadiq Khan on kolmanda Heathrow’ lennuraja vastu, viidates keskkonna- ja terviseprobleemidele. Ta hoiatab õhusaaste, müra ja kliimamõjude suurenemise eest.
Kriitikud väidavad ka, et laienemine rikub Ühendkuningriigi süsinikdioksiidi eelarvet. Keskkonnarühmad väidavad, et täiendavad heitkogused halvendavad kliimamuutusi. Aktivistid rõhutavad, et Heathrow’ laiendamine on vastuolus Ühendkuningriigi nullilähedase netoheite ambitsioonidega.
Energeetikaminister Ed Miliband on rõhutanud, et kõik lennundusprojektid peavad jääma Ühendkuningriigi süsinikdioksiidi heitkoguste eelarve piiridesse. See on osa laiemast eesmärgist vähendada heitkoguseid 2050. aastaks 100 protsenti võrreldes 1990. aasta tasemega.
“Me usume, et suudame täita oma majanduskasvu missiooni – meie esmatähtsat prioriteeti – ja hoida süsinikdioksiidi heitkoguste eelarvet ning et meie puhta energia missioon on väga oluline ja keskne osa meie majanduskasvu missiooni täitmisel,” ütles ta Sky News’ile. “Need ei ole kaugeltki vastuolus, vaid täiesti täiendavad üksteist.”
Heathrow lennuraja mõju
Hoolimata keskkonnaprobleemidest on majandusarutelud endiselt tulised. Pooldajad on rõhutanud töökohtade loomist ja suurenenud ülemaailmseid kaubandusvõimalusi.
Lisaks tugevdaks Heathrow laiendamine Ühendkuningriigi positsiooni rahvusvahelise lennuliikluse sõlmpunktina. Sellegipoolest on projektiga seotud finantsprobleemid. Hinnanguliselt 40 miljardi naelsterlingi suurune maksumus tekitab küsimusi rahastamise ja võimalike reisijatemaksude tõstmise kohta.
Lisaks väidavad toetajad, et tehnoloogia võib vähendada keskkonnakahju. Konkreetselt võiksid säästva lennukikütuse (SAF) edusammud kompenseerida mõningaid heitkoguseid.
Kooskõlas sellega on Ühendkuningriigi valitsus määranud, et 2030. aastaks peab 10 protsenti lennukikütusest olema säästev. Aastaks 2040 tõuseb see nõue 22 protsendini. Seetõttu on lennuettevõtjad investeerinud puhtamatesse lennukitesse ja tegevuse tõhususe suurendamisse, et vähendada heitkoguseid.
Ühenduse häirimine
Ka kohalikud kogukonnad kardavad, et Heathrow’ lennujaama laiendamine häirib nende elu. Ehitus võib kaasa tuua kodude lammutamise ja mürasaaste võib suureneda. Lisaks muretsevad mõned elanikud kinnisvara väärtuse languse pärast, teised väljendavad muret õhukvaliteedi pärast.
Heathrow ametnikud lubavad leevendusmeetmeid, kuid inimesed on endiselt skeptilised. Selle tulemusena jätkavad kohalikud volikogud ja aktivistid projekti vaidlustamist.
Foto: Jordy Muñoz on Unsplash